Problemen met nieuwe versie Safari opgelost

Sinds korte tijd is een nieuwe versie van de internetbrowser Safari beschikbaar. Apple bracht de versie 3.2 op de markt, kort gevolgd door de versie 3.2.1. Echter veel mensen hebben na het installeren van deze update onder MacOSX problemen met dat Safari op willekeurige momenten vastloopt. Zelf heb ik dit probleem ook gehad: elke keer kort na het openen van een webpagina crasht Safari. Veel mensen hebben bij het optreden van dit probleem de oudere versie van Safari (3.1.2) weer geinstalleerd, maar er blijkt een oplossing te zijn om toch gewoon gebruik te maken van de nieuwe versie.

Het probleem zit in de lettertypen, fonts. Hiervan staan enkele veel gebruikte plotseling dubbel geïnstalleerd op de computer en hier heeft de nieuwe versie van Safari blijkbaar problemen mee. Het verwijderen van de dubbele fonts is de oplossing voor Safari.

En hoe gaat dit in zijn werk? Vrij eenvoudig:

  1. Ga naar de map Application (Programma’s) en open Font Book (Lettertypecatalogus).
  2. Selecteer in Font Book in de linkerkolom All. Scroll door de kolom waar alle lettertypen (fonts) in staan en let op of er achter sommige lettertypen een punt staat. Deze punt betekent dat van dat lettertype een dubbele aanwezig is.
  3. Selecteer een lettertype met een punt erachter en ga naar Edit (Bewerken) bovenaan het scherm en selecteer Remove duplicates (Verwijder duplicaten). Klik eventueel op Yes/Ja als er een schermpje pop-upt. Herhaal dit voor elk lettertype met een punt erachter totdat alle punten zijn verdwenen.
  4. Selecteer nu alle lettertypen in de kolom en ga naar File (Bestand) en dan Validate Fonts (Valideer lettertypen). Alle lettertypen worden nu gescand op fouten. Als het goed is, worden er enkel een aantal waarschuwingen (warnings) weergegeven en geen fouten (errors). Wacht totdat alle lettertypen zijn gescand, de voortgang is zichtbaar aan de balk onderin.
  5. Selecteer bovenaan in het drop-down-menu Warnings (Waarschuwingen). Klik vervolgens op Check all fonts en dan Remove all checked. Als dit klaar is, kan Font Book gesloten worden.
  6. Download nu het programmaatje FontNuke. Deze applicatie verwijdert de font cache van Mac OS X. Voer dit programma uit en maak de cache leeg.
  7. De computer opnieuw opstarten en vanaf nu zal Safari weer goed moeten werken.
UPDATE: dit probleem kan ook bij andere versies van Safari voorkomen.

Bron: Discussions.Apple.com

Dit artikel delen:


Tags: , , , , , , , , , ,